Bu Blogda Ara

8 Nisan 2011 Cuma

DAVRANIŞ ODAKLI MÜLAKAT

Davranış odaklı mülakat; bilgi, beceri ve tutumun bir araya  gelerek oluşturdukları yetkinlik  kavramıyla, geçmiş deneyimlerden spesifik örnekler verilmesi olarak tanımlanabilir. Mülakatı yapan kişi ne yapabileceğinizi değil, ne yaptığınızı bilmek ister. Dolayısıyla, mülakattan önce pozisyon için hangi yetkinliklerin gerekli olduğunu belirlenir. Daha sonra görüşmeyi yapan, adayın işi yerine getirmek için gerekli olan yetkinliklere sahip olup olmadığını belirleyecek sorular geliştirir. Davranış odaklı mülakatın temel mantığı geçmiş performansın, gelecek performansın iyi bir habercisi olduğunu savunmasıdır.

Bu metot ile birçok adayın gözü korkutulsa da, davranış odaklı mülakat "Bu iş için neden  uygun olduğunuzu" işvereninize ispatlama olanağı vermektedir. Davranış odaklı bir mülakatta, sıradan bir görüşmede olduğu gibi görüşmeyi yapana ne yapacağınızı anlatmaktansa, geçmişte buna benzer bir durumla karşılaştığınızda nasıl baş ettiğinizi detaylı olarak anlatmalısınız.


Davranış odaklı mülakatta, "Bana .……… zamandan bahset" ya da "Bana ne zaman ……. yapmış olduğunuzla ilgili bir örnek ver" gibi sorularla karşılaşabilirsiniz. Boşlukları, görüşmeyi yapanın sizde sorguladığı bilgi, becerileri ve tutumlardan biriyle doldurun. Örneğin, istenen yetkinlik çatışmaları çözebilme ise "Birlikte çalışmak zorunda olduğunuz iki kişiyle anlaşamadığınız bir zamanı dilimini anlatın" gibi sorularla karşılaşabilirsiniz. Eğer iş deneyiminiz varsa iş arkadaşlarınızdan  ikisi hakkında konuşabilirsiniz. Eğer ilk işiniz için görüşme yapıyorsanız bir grup projesinde çalıştığınız ya da bir spor takımında bulunduğunuz zamanki bir deneyiminizden bahsedebilirsiniz. Nasıl bir deneyim yaşamış olduğunuz fark etmeksizin, problemi iyi belirleyip çözmek için atmanız gereken adımları ortaya koyup, sonuçlarını tartışabilirsiniz.

Neden İşveren Bu Yöntemi Kullanır?
Evet veya hayır cevabını gerektiren sorular sorulduğunda, işe başvuran aday, görüşme yapanın duymak istediklerini kolayca söyleyebilir. Örneğin, bir müşteri projenin teslim tarihini aniden değiştirdiğinde ne yapacağınız sorulursa, gerekirse fazla mesai yapabileceğiniz cevabını verebilirsiniz. Bununla birlikte, görüşmeyi yapan geçmişteki bir projeyi kısıtlı bir zaman diliminde tamamlamak zorunda kaldığınızda ne yaptığınızı sorarsa, gerçek hayattan bir örnek verip, nasıl baş ettiğinizi detaylı olarak anlatmalısınız. Görüşmeci söylediklerinizin doğru olup olmadığını kanıtlamak için doğrulayıcı sorular sorabilir. Örneğin; projeye tamamlamak için ne kadar saat/gün harcadığınızı,  müşterinin sonuçlardan memnun olup olmadığını ya da eğer bu bir okul projesiyse hangi notu aldığını sorabilir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder